sâmbătă, 26 ianuarie 2008

Politica de politete


De ceva vreme, o binecunoscuta firma de accesorii pentru doamne si domnisoare ajunsa pe plaiurile mioritice a adoptat o politica ‘neconventionala’ privind relatia dintre clienti si vanzatori. Voi explica indata ce inseamna ‘neconventional’ in cazul dat. Aceast nou tratament aplicat clientelei include folosirea de catre vanzator a unor expresii precum ‘buna ziua’, ‘cu ce va putem ajuta?’ si altele din aceasta gama. Problema care se iveste insa este ca adoptarea acestei poltici a creat reactii adverse celor scontate. Unele cliente aleg sa ignore efortul vanzatorilor, si pe vanzatori in sine, altele isi fac clara si raspicata dorinta de a nu fi perturbate decat in cazul in care solicita ele ajutor, iar altele au ajuns sa evite intrarea in magazine, pentru a nu fi abordate in vreun fel.
Spun ca aceasta politica este neconventionala pentru ca in mod cert cititorul este familiarizat cu eterna polemica pe marginea lipsei de tact si politete a vanzatorilor romani in general, si diferenta dintre noi si tari mai ‘europene’, unde vanzatorii se ghideaza dupa lozinca ‘clientul nostru – stapanul nostru’. Iata ca in cazul acestei firme de accesorii, lucrurile stau exact asa cum pretindem ca ne-am dori. Atunci, care este problema? Pai intr-o prima instanta, ar fi faptul ca nu suntem obisnuiti cu aceste ‘accese’ de politete. Si ca iti ajung degetele de la o mana sa numeri locurile unde se foloseste acest mod de abordare a clientilor. Si poate pentru ca intalnindu-te atat de rar cu astfel de atitudini, atunci cand dai peste ele, nu ti se mai par veridice. Suna fals un ‘buna ziua’.
Extrapoland putin, si referindu-ma la romani in general, cred ca suntem o specie mai salbatica de oameni. Ne dorim sa interactionam cat mai putin cu cei din jur, sa nu comunicam decat minimul necesar. luminita de la capatul tunelului e faptul ca ne dam seama ca ceva e in neregula cu aceasta atitudine a noastra din moment ce ne uitam cu admiratie in ograda tarilor vecine. Poate e o chestiune de timp sa ne cizelam, poate ar trebui sa se implementeze mai multe politici de politete ca sa ne intre in normalitate. Sau poate ca ar trebui sa le implementam la scala mai mica pentru inceput, ca un exercitiu, intre noi si cel de langa noi, oricine ar fi. Buna ziua. Imi cer scuze. Va pot fi de folos?

Niciun comentariu: