Uneori ne punem intrebarea unde si cum invatam sa fim etici sau morali: Lawrence Kohlberg, un psihoolog al dezvoltarii a propus o teorie a dezvoltarii morale in sase stadii:
Nivelul Preconventional este tipic pentru copii, dar si pentru unii adulti.
Stadiul 1: O actiune este considerata ca fiind imorala daca in urma ei individul este pedepsit direct.
Stadiul 2: Moralitatea actiunii este gandita in functie de benificiile/castigurile directe ale individului. In acest stadiu se arata interes limitat fata de altii dar numai in conditiile in care acesta aduce un beneficiu individului.
Nivelul Conventional apare cel mai des la adolescenti, dar, iarasi, se poate intalni nu rar si la adulti.
Stadiul 3: Rolurile sociale si relatiile devin importante iar moralitatea este conceputa in functie de modul in care le afecteaza pe cele doua.
Stadiul 4: Legile si normele sunt respectate pentru a mentine ordinea sociala.
Nivelul Postconvetional este caracteristic adultilor, dar numai o parte dintre ei ajung in realitate la stadiile 5 sau 6.
Stadiul 5: Legile si normele sunt vazute ca fiind arbitrare, si in caz ca ele nu maximizeaza beneficiile pentru majoritatea membrilor societatii trebuie schimbate.
Stadiul 6: Moralitatea se bazeaza pe principii abstracte ca dreptatea, corectitudinea, etc. Individul isi pune intrebarea "daca toti ar face la fel?", astfel incat actiunea nu mai este un mijloc ci un scop, adica individul actioneaza intr-un fel pentru ca este bine, si nu pentru ca va obtine beneficii.
Sursa: Psihologie Judiciara, Conf. univ. dr. Ioan Bus. Cluj-Napoca: UBB.
miercuri, 20 iunie 2007
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Un comentariu:
Vorbind despre Nivelul Postconvetional, mai exact stadiul 6... cati dintre oameni mai gandesc in termeni de corectidudine si incorectitudine? Am o multime de tineri in jur care nu ar renunta pentru nimic in lume la principiile lor...si pentru acest lucru ii respect.
Ce ii face pe oameni sa fie etici? Lectiile de viata sau cei din jurul lor?
Trimiteți un comentariu